Participants of PBA 1 day course

Participants of PBA 1 day course
Sesi 1 - Aug 3

Sunday, October 3, 2010

Sesi 3 - 5 October, 2010

Semua peserta diminta menulis refleksi di ruang ini sebelum kursusnya tamat pada jam 5.00 ptg 5 Oktober, 2010. Klik x comments untuk tindakan selanjutnya.

23 comments:

  1. Kursus yang sangat bermanfaat untuk melahirkan lebih ramai guru yang cemerlang, pelajar gemilang & sekolah terbilang.

    ReplyDelete
  2. Kursus yang sangat padat dengan teknik PBA yang memberansangkan dan bersesuaian dengan kehendak KPM yang ingin melahirkan modal insan yang berkemahiran tinggi dan berpengetahuan luas. Penceramah Encik Yap Yee Khiong berjaya memberi input yang sangat bermakna kepada semua pelatih dengan gayanya yang bersahaja dan menghiburkan.
    Thanks to him, his assistance and INTEL.

    ReplyDelete
  3. Bagus + padat dengan ilmu baru + satu perkongsian pintar yang amat bermanfaat..tq to Mr Yap for sharing the knowledge also to INTEL..

    ReplyDelete
  4. Salam,
    kursus ni memang sesuai untuk memenuhi keperluan pendidikan sekarang. iaitu PBL di mana murid dapat belajar secara holistik tanpa bergantng sepenuhnya kepada guru.

    ReplyDelete
  5. Kursus yang baik.Tanpa sedar penggunaan pernah digunakan tetapi tidak sedar ianya adalah PBA. Terima kasih mr yap dan intel.

    ReplyDelete
  6. Asmkm,
    pada pandangan saya krsus PBL ini sangat sesuai dan sangat berguna kepada guru-guru yang mengajar matapelajaran yang ada pentaksiran terutama pelajaran ICT. Guru-guru ICT harus mendapat pendekatan PBL ini.

    ReplyDelete
  7. Kursus yang berguna dan boleh digunapakai untuk pnp kt sekolah nnt...thanks intel n mryap for the knowledge and money...hehehehe

    ReplyDelete
  8. Kursus yang amat berguna dan sesuai kepada guru-guru dalam meningkatkan lagi teknik pengajaran dan pembelajaran pelbagai.Encik Yap Yee Khiong berjaya dalam mengendalikan kursus dengan baik.

    ReplyDelete
  9. Terima kasih kerana diberi peluang mengikuti kursus PBA ini. Ilmu yang dapat digunakan untuk semua guru dalam P&P di sekolah

    ReplyDelete
  10. Satu kursus yg sgt baik, sesuai dan berguna untuk diaplikasikan dlm p&p..

    ReplyDelete
  11. Hi... Salam 1Malaysia. Kursus PBL ini banyak membantu saya untuk lebih memahami PBL sebagai strategi pengajaran dan ia memberi satu kemahiran tambahan kepada saya sebagai guru untuk mengaplikasikan PBL ini dalam P&P saya nanti. Ia juga mampu menarik minat pelajar-pelajar hari ini dan dapat memberi pelajar kemahiran abab ke 21. tq

    ReplyDelete
  12. Kursus PBL ini amat berguna untuk menambahkan pengetahuan kepada guru2 terutamanya guru2 yang dah lama mengajar kerana PBL ini amat bersesuaian dengan cara pengajaran dan pembelajaran sekarang yang berbantukan ICT.Terima kasih kepada Mr Yap Yee Khiong dan Intel yang berjaya mengadakan kursus ini untuk guru2

    ReplyDelete
  13. sesi pembelajaran yang amat bagus dan mudah difahami..instructor yg byk pengalaman dan penyampaian yg mudah difahami.

    ReplyDelete
  14. Salam 1 Malaysia....
    Kursus PBA ini bermanfaat dan memenuhi keperluan untuk pembangunan NKRA bidang pendidikan...banyak input2 baru dan juga Modul yang di pelajari juga boleh di praktikkan di sekolah...semoga banyak lagi kursus2 seperti ini dilakukan oleh KPM untuk memantapkan lagi Profesion Perguruan....Syabas kpd En. Yap Yee Khiong RTA Malaysia Intel Teach Program berjaya memberi input yang sangat bermakna kepada semua pelatih dengan gayanya yang bersahaja dan menghiburkan.

    TQ...

    ReplyDelete
  15. Kursus ini amat berguna dan sesuai kepada guru-guru dalam meningkatkan kefahaman guru dalam ICT.Cara penyampaian En.Yap Yee Khiong juga menarik dan tidak membosankan.terima kasih intel:)

    ReplyDelete
  16. bagus sangat teknik PBA ini digunakan dalam P&P masa kini. semoga murid-murid tidak rasa bosan lagi di dalam kelas. diharap semoga semua guru dapat mengaplikasikan teknik dalam P&P mereka.

    ReplyDelete
  17. Kursus ini amat bermanfaat kerana melalui PBL ini guru membantu murid membina "soft skills" iaitu 21st century skills yang telah dikenalpasti iaitu komunikasi, kolaborasi, pemikiran secara kritis, pembelajaran berasaskan masalah, initiative serta pembelajaran secara kendiri dan kreativiti dan inovasi.

    Soft skills ini akan dapat dicapai melalui kaedah pembelajaran secara projek (PBL) yang merangkumi 5 langkah utama yang diringkaskan mengikut kefahaman:
    Modul 1: Overview PBL-perbezaan dengan kaedah konventional, guru harus menggunakan carta KWLH iaitu K-knowledge, W-wonder, L-learn, H-How
    Modul 2:Project Design yang merangkumi cara bagaimana membuat lesson plan mengikut kaedah ini.
    Modul 3: Cara penilaian yang dilakukan iaitu secara formatif dan sumatif, selaras dengan 21st century skills.
    Modul 4: Perancangan
    meliputi cara bagaimana guru memantau perjalanan projek
    Modul 5: Guiding learning iaitu bagaimana guru menggunakan teknik penyoalan untuk membantu murid berfikir secara aras tinggi.

    Secara kesimpulanya, En Yap Yee Khiong telah mengajar kami dengan baik dan ucapan terima kasih kepada semua pihak.

    ReplyDelete
  18. kursus yg sgt sesuai diaplikasi dalam P&P disekolah...semoga kursus sebegini dpt diteruskn lg bg memantapkan profesionalisme kte sbg pendidik bg generasi pd mse akn dtg...

    ReplyDelete
  19. Salam dan salam sejahtera...Kursus Intel Teach Elements Project Based Approaches yang disampaikan oleh Mr Yap Yee Khiong pada hari ini banyak memberi input kepada saya...5 Modul yang disampaikan amat bermakna kerana ia memberi gambaran yang amat jelas bagaimana mengaplikasikan projek dalam p&p dengan amat berkesan...Terima kasih kepada Mr Yap,Misses Yap dan semua kawan2....

    ReplyDelete
  20. Kursus ini sangat membantu saya dalam PBL bagi melahirkan pelajar yang mempunyai softskills dan bekeyakinan tinggi dalam menjalankan sesuatu projek atau tugasan.

    ReplyDelete
  21. Asmkm dan Salam 1 Malaysia.
    Terima kasih kerana memberi peluang kepada saya untuk mengikuti kursus ini. Pada pandangan saya krsus PBL ini sangat sesuai dan sangat berguna kepada guru-guru yang mengajar matapelajaran yang ada pentaksiran terutama pelajaran ICT. Guru-guru ICT harus mendapat pendekatan PBL ini.
    terima kasih.
    -Dari Abd Majid bin Yusoff

    ReplyDelete
  22. Terima kasih kepada En Yap dan INTEL kerana menganjurkan kursus yg amat berguna kepada para guru :D

    ReplyDelete
  23. salam,
    saya rasa kursus ini amat baik bagi setiap pendidik yang ingin pendekatan p&p yang berlainan daripada yang diamalkan sebelum ini. Bolehlah kita praktiskan bersama...terima kasih Mr Yap dan Intel Malaysia

    ReplyDelete

hotel reservation