Participants of PBA 1 day course

Participants of PBA 1 day course
Sesi 1 - Aug 3

Monday, November 8, 2010

Sesi 4 - 10 November 2010

Semua peserta diminta menulis refleksi di ruang ini sebelum kursusnya tamat pada jam 5.00 ptg 10 November, 2010. Klik xx comments untuk tindakan selanjutnya.

28 comments:

  1. testing to post comment..group 2..

    ReplyDelete
  2. PBA is a very powerful tool. But it need collaboration from all teachers.

    ReplyDelete
  3. Refleksi saya dari hasil Project Based approach ni.. adalah project ini dapat mendatangkan hasil yang baik kepada guru-guru dan murid. Pelaksanaan untuk melaksanakan projek ini perlulah dilakukan secara berperingkat. Secara jujurnya penceramah telah berjaya menarik perhatian kami sepanjang sesi kursus berlangsung. Dan kami amat berharap akan ada lagi kesinambungan kursus ini pada masa akan datang.. Looking forward to attend it.. Thumbs up

    ReplyDelete
  4. PBA needs not only collaboration, but it needs co-operation, time and the most important thing is effort from all of us.

    ReplyDelete
  5. PBA merupakan satu kaedah dan pendekatan P&P yang baik bagi tujuan menambahbaik sistem pengajaran pada masa kini.

    ReplyDelete
  6. Boleh dilaksanakan di sekolah terutamanya subjek ICT.

    ReplyDelete
  7. Actually PBA is an exciting way of learning. It is rather fun than the conventional way. From being only the teachers who gave the input, this approach can train the students to be more independent and responsible. As for me, this course by Intel has made myself clear of what PBA is and how to implement it. I would really like to try it for my teaching. Well done Intel and thank you.

    ReplyDelete
  8. PBA can enhance the creative thinking skill among teachers and cultivate communication skills among pupils.

    ReplyDelete
  9. Mohd Nasrul Hadi Bin MansorNovember 10, 2010 at 12:23 AM

    Pada pandangan PBA ini baik untuk dilaksanakan disekolah. Terima kasih kepada En Yap dan Intel yang telah berjaya menjalankan kursus ini dengan jayanya. Saya amat berpuas hati kerana telah mendapat input yang sangat berguna dan akan berkongsi maklumat ini semasa di sekolah. terima kasih

    ReplyDelete
  10. Project-Based Approaches, is another option for the process of teaching and learning. If the conditions allow can try this approach in the future. Thank you, Mr Yap.

    ReplyDelete
  11. PBA satu kaedah yang baik untuk dipilih dalam pnp di sekolah.cuma perlukan lebih pendedahan kepada guru.walaupun tak semua topik boleh menggunakan PBA namun penggunaanya dlm pnp rasanya dapat menarik minat pelajar.kena cuba dulu baru dapat tahu hasilnya.

    ReplyDelete
  12. Hasil daripada kursus ini,saya dapati PBA ini sesuai diimplementasikan untuk semua subjek tetapi bukan untuk semua topik. PBA ini sangat membantu saya untuk saya implimentasikan di sekolah terutama dalam subjek IT dan ia juga adalah salah satu cara untuk menarik minat pelajar belajar terutama dalam bidang ICT.

    ReplyDelete
  13. Project Based Approaches adalah sebagai salah satu cara meningkatkan cara pengajaran guru dan pemahaman pelajar. Namun ia perlu dirancang dengan teliti agar objektif p&P dapat dicapai.

    ReplyDelete
  14. Kursus PBA mmg bagus kerana ia membuka minda guru-guru untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara lebih menarik. Ia dapat meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah. Namun perlu perancangan yang teliti untuk dilaksanakan terutamanya bagi pelajar yang lemah.

    ReplyDelete
  15. kursus yang memberi banyak ilmu pengetahuan kepada guru-guru. Project Based Approach amat sesuai digunakan oleh guru untuk meningkatkan lagi prestasi pelajar disekolah.

    ReplyDelete
  16. Salam sejahtera..PBA merupakan satu keadah baru untuk mengimplementasikan P&P di dalam kelas keluar menggunakan cara yang lebih menarik. Ianya memerlukan keterlibatan setiap anggota secara aktif untuk memberikan sumbangan dan kerjasama untuk menjayakan projek mereka.

    ReplyDelete
  17. Salam,
    Kursus ini amat bagus, padat dengan teknik PBA yang memberansangkan. Banyak idea baru yang dipelajari. Penceramah Mr Yap berjaya memberi input yang sangat bermakna dengan gayanya yang menghiburkan.
    Terima kasih kepada Mr Yap, penolongnya dan INTEL.

    ReplyDelete
  18. PBA amat baik untuk diaplikasikan disekolah terutama dalam subjek yang saya ajar iaitu ICT dan Sains. Dengan adanya kursus yang dianjurkan oleh INTEL ini memberi input baru dan pandangan yang lebih luas tentang PBA. Terima kasih INTEL. Diharap pihak INTEL akan memberi khidmat kepakaran mereka dengan lebih kerap lagi kepada sekolah-sekolah di Malaysia.

    ReplyDelete
  19. PBA sangat baik untuk dijalankan di sekolah-sekolah terutama bagi mata pelajaran yang melibatkan kerja kursus. Namun begitu masih boleh dijalankan untuk mata pelajaran lain. Ia bergantung kepada kreativiti guru untuk melaksanakan di sekolah.Pada saya ia satu pembugaran kepada guru-guru yang telah menjalankan di sekolah.

    ReplyDelete
  20. PBA adalah satu pendedahan pengajaran yang berpandukan satu projek yang membolehkan pelajar memahami secara lebih mendalam. Pembelajaran tentang PBA oleh En Yap dapat membantu saya dalam pengajaran.TQ.

    ReplyDelete
  21. PBA adalah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang amat sesuai utk diaplikasikan di abad 21.Ini kerana PBA mampu menjadikan p & P lebih menarik dan bermakna dengan adanya penglibatan pelajar secara langsung.guru sebagai pembimbing memberi panduan kepada pelajar secara' mini lesson'.Ini memberi idea kepada saya utk lebih detail semasa memberi arahan kepada pelajar.
    Mr Yap n miss ... n intel, terima kasih atas ilmu yg berguna.

    ReplyDelete
  22. PBA ini satu langkah yang bagus dalam pembelajaran masa kini dan abad akan datang.Lebih-lebih lagi dalam menyahut seruan kerajaan dan falsafah pendidikan itu sendiri.Tetapi untuk melaksanakannya sangat-sangat memerlukan kolaborasi dan kerjasama dari semua pihak termasuk pelajar itu sendiri. Untuk melaksanakannya perlu ada strategi dari pihak atasan sendiri kerana kekangan masa, bebanan kerja,teknologi yang kurang, sikap dan sebagainya akan menyebabkan matlamat PBA tidak berkesan.

    ReplyDelete
  23. Dapat memantapkan lagi pengetahuan tentang PBA untuk pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Amat menarik cara penyampaian yang tidak membosankan kami.terima kasih kepada pihak yang menganjurkan bengkel sehari ini.

    ReplyDelete
  24. PBA adalah salah satu pendekatan yang dapat memberikan kepelbagaian dalam cara saya mengajar pada masa akan datang.Ini kerana PBA itu sendiri ada hubungkait dengan 'constructism learning , inquiry learning and problem based learning'...Oleh itu , ia menjadi satu kelebihan kepada guru yang menghadiri kursus ini untuk mengaplikasinya di sekolah dan mengajar guru2 lain yang berminat.PBA juga sesuai untuk banyak subjek tetapi tidak semua topik yang boleh diaplikasikan..saya juga merasakan PBA ini sangat bersesuaian dengan subjek yang saya ajar iaitu ICT, Geografi dan PJK..saya akan cuba untuk menggunakannya pada tahun hadapan..terima kasih Intel kerana mengadakan kursus yang sangat bermakna kepada para guru..

    ReplyDelete
  25. i'm Hasnita...
    kursus ini bolehlah digunapakai dan diaplikasi di sekolah.Usaha ini hendaklah dilaksana secara berterusan dan berperingkat-peringkat.
    PBA ialah salah satu method dalam P & P yang boleh diimplentaasi.

    ReplyDelete
  26. PBA adalah satu projek yang sesuai untuk dilaksanakan di sekolah-sekolah dan di Institut Pengajian Tinggi. Pelajar akan mengalami keseronokan ketika belajar kerana menggunakan pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran seperti kolaborasi, kreatif, simulasi dan sebagainya. PBA juga membantu guru meningkatkan kemahiran mengajar dengan lebih baik lagi. Oleh itu, pelajar tidak berpusatkan guru semata-mata. Pelajar akan meneroka sesuatu bidang ilmu itu seperti peristiwa sebenar kerana PBA lebih kepada berpusatkan kepada pelajar.

    ReplyDelete
  27. PBA membantu guru dengan lebih terancang untuk pembelajaran yang lebih menarik dan sesuai untuk semua jenis matapelajaran dan semua peringkat pelajar

    ReplyDelete
  28. Secara keseluruhan, kursus PBA ini telah memberi satu dimensi baru kepada saya sebagai pendidik agar lebih proaktif dan kreatif untuk menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran lebih bermakna terutamanya buat anak murid saya. Terima kasih Cikgu Yap kerana sudi berkongsi ilmu dan pengalaman kepada kami semua..lain kali boleh kongsi lagi ekk!

    ReplyDelete

hotel reservation